Egy anyuka bakancslistája
2016. október 28. írta: redelle

Egy anyuka bakancslistája

Minimál vágyak a tökéletes napra

Nemrég beleolvastam egy német két kisgyermekes anyuka blogjába, aki nem hajlandó oviba járatni a gyerekeit és kaotikus mindennapjaikról ír. Egyik posztjában összeállított egy bakancslistát, hogy mit szeretne még megtenni, ami mostanában még képtelenség a kicsi prüntyői miatt.  A szokásos dolgok: valami messzi, egzotikus desztináció, tetkó, búvárkodás, könyvírás.

Ezen kezdtem gondolkodni, de mivel én sokkal inkább az aktuális napnak élek – és emiatt is nyavalygok egy 13 éves, egy 16 hónapos, és egy hetedik hónapos magzat anyjaként (plusz kutya, plusz férj) -  arra jutottam, hogy nekem egészen máshogy néz ki a „bakancslistám”, ami ezek után persze már nem is az a klasszikus. Igényeim és vágyaim viszont annyira minimálban vannak mostanság, hogy hétköznapi apróságok avanzsáltak vágyakká.

A mindennapok nehézségei között támpontot jelent: összeszedtem, hogy miként nézne ki egy tökéletes napom itt és most, ebben az élethelyzetben. Nem szeretném ugyanis elképzelni magam a nyavalygásom alanyai, tárgyai és elszenvedői nélkül, tehát velük együtt szeretném megvalósítani a bakancslistámat. Olyan dolgokat gyűjtöttem össze, amihez nem kell pénz, vagy valami rajtam és családomon kívül álló tényező. Ezért leginkább csak azért nehéz megvalósítani, mert nincs idő mindegyikre egyszerre a családi kötelezettségek, vagy a nemalvó, viszont örökmozgó gyerek mellett.

  1. Előbb kelni, mint ahogy felsír a gyerekem

A rendes anyukák persze így csinálják. Mire ébred a gyerek, már ott gőzölög a kakaó, a kávé, a tea az asztalon, a ruha kikészítve, az uzsonna becsomagolva minden családtagnak. Nekem az ébresztőm azonban a gyereksírás, éjjel úgy kétszer, háromszor, négyszer, ezért az egybefolyó éjszaka reggeli, azaz hajnali feleszmélésbe torkollik. Ritkán, de hajlandó tovább aludni 16 hónaposom fél 7-nél, sőt már volt olyan, hogy aludt nyolcig is, persze csak úgy, hogy előtte 4-5 körül már partizott egyet. De talán lesz még olyan, hogy átalussza az éjszakát, és akkor fel tudok kelni előbb. És mondjuk légzőgyakorlatokkal kezdem a napot, majd bekapcsolom a vízforralót, belehelyezem a teafiltereket a bögrébe. És talán csak akkor el gügyögni a gyerekem, amikor már fogat mostam, felébresztettem az iskolás gyerekemet, és férjem is visszajött kutyasétáltatásból.   

  1. Futással és/vagy jógával kezdeni a napot

Elég akár húsz perc, de az lenne az igazi, ha napi egy-másfél órát tudnék sportolni, mondjuk minden nap, de legalábbis ötször egy héten. Amikor még nem volt ilyen virgonc a gyerek, a futóbabakocsival el tudtam menni a Margitszigetre kétszer egy héten, de ahogy nőtt, annál nagyobb tortúrává vált. Amúgy pedig szeretném ezeket a tevékenységeket egyedül csinálni, és nem azon stresszelni közben, hogy a gyerekem vajon jól érzi-e magát közben, folyik-e az orra, a szemébe csúszott-e a sapka.

  1. Napi minimum 2 órát koncentráltan olyan munkával tölteni, ami nem háztartási vagy gyereknevelési, vagy családlogisztikai feladat

Furán hangzik a napi két órás munkarend, de nem egy kisgyerekesnek. Ebben az időszakban elkezdi az ember értékelni a koncentrált elfoglaltságokat, azokat, melyek nem a családi élettel és a háztartással kapcsolatosak. Ezt amúgy simán kihasználhatnák a munkaadók is, ugyanis sokkal lelkesebb és hatékonyabb munkavállalók a gyerekes anyukák, akik már azért is hálásak, hogy nem pelenkázniuk kell. Bevallom, nekem már néha egy nyugodt mosogatás is felemelő.

  1. Sziesztázni

Sok anyuka lelkiismeretfurdalással küzd, ha sziesztázik, ha esetleg ő is lepihen, amikor a gyerek épp alszik. És ez fura pszichológia, ugyanis a kívülállók (azaz mindenki, aki nem éjszakázik a gyerek mellett) rosszallással nézik a napközbeni pihenést, persze, mert ők éjszaka az igazak álmát alusszák. És sokszor van, hogy mi magunk is rosszalljuk, hogy a napi teendők elvégzése helyett inkább a pihenést választjuk. Így vagyok ezzel én is. Mégis, ha ezeket a negatív gondolatokat ki tudom zárni, és mégis sikerül minimum fél-egy órát aludni délután, utána minden sokkal jobb.  

  1. Végigenni egy étkezést, nyugodtan, megszakítás nélkül

Nemrégiben feltett Jessica Biel egy képet Instára a zuhanyzójáról valami egészen nem odaillő kiegészítővel: tányérral és kávés csészével. A szöveg hozzá: igen, bevallom, a zuhanyzóban eszem. Próbáljátok ki ti is!

jessica-biel-insta-shower.JPG

Felkapták a képet az anyukák, és egyre többen coming outolnak: igen, ők is a fürdőbe bújnak a gyerek elől, ha nyugodtan akarnak enni. No, nekem ez egyelőre nem megy, mert amint meghallja Bianka a víz csobogását, rohan a fürdőbe, és ott dekkol, amíg nem végzek. Legszívesebben be is jönne, de ha nem engedem, akkor dobál be a kádba mindenfélét, nehogy egyedül érezzem magam: fogkefe, kiflicsücsök, zokni is landolt már így a kádban zuhanyzásom közben. Végülis, a kiflicsücsköt akár el is majszolhattam volna. No, de nem ez a lényeg, hanem hogy a nyugodt evésre nincs sok alkalom, étterembe elmenni egy 16 hóssal a leghülyébb ötlet, mert mindenki szenved tőle, és könnyen kitiltás lehet a vége, amit nem vetek az étteremvezetők szemére.  Otthon pedig csak akkor lehet, ha alszik a gyerek. Magyarul az alvásidejében nem csak aludni, de enni is kell! Méghozzá nyugodtan.  

Kövesd a Redelle blogot a Facebookon is!

  1. Olyat enni és inni, amitől jól érzem magam

És persze olyat, ami jó. Mármint: úgy jó, hogy jó íze van, és nem tesz rosszat. De harmadik terhességgel, és a szervezet öregedésével együtt jár, hogy túl sok étel, ami finom, nem tesz jót. Ezeket kitapasztalni hosszadalmas és sok gyomorfájással és egyéb kellemetlenséggel jár együtt. Álmom és vágyam, hogy egész nap olyanokat egyek és igyak, amiket szeretek és utána nem érzem rosszul magam, ez salátákat, fehér cukor és fehérlisztmentes ételeket jelent főleg, olyanokat melyek eközben nem okoznak gyomorégést, fogromlást, cellulitiszt.

  1. Férjemet úgy várni otthon, hogy rend van a lakásban

Mi a minimál berendezést szeretjük. A férjem főleg: minél kevesebb használati tárgy, annál jobb. Lassan azonban kezd ő is rájönni, hogy gyerek mellett a minimál legfeljebb az esély arra, hogy letisztultan, szellősen berendezett lakásban éljünk. Egy takarítás hatása legfeljebb 5 percig élvezhető, még ha rekeszekbe, dobozokba, szekrényekbe is pakoljuk a sok tárgyat, a gyermeknek annál nagyobb kihívás. Mostanság például a fürdőszobára specializálódik, ahol naponta kétszer megcsinálja ezt:

bia-furdo.jpg

Pedig van játszószobája, ahol aztán kedvére pakolhat, rámolhat, de az nem elég. Szóval, ha van időm arra, hogy a lakás minden – vagy legtöbb – szegletét rendbe rakjam, mire hazaér a férjem, tök boldog vagyok. Még ha csak öt percig is.  

  1. És úgy, hogy volt időm magamat is összeszedni

Ó és ha sikerült a rendrakás, természetesen magamat is összeszedném. Lezuhanyoznék, áthúznám az összenyálazott, taknyozott, főzőcskézett, büfizett ruhát, és valami olyanná vedlenék, ami közelít valami nőiesebbhez és kevésbé mackóshoz.  

  1. Egy fejezet szépirodalmat olvasni

Ez már valóban az álmodozás kategória, igazából már két-három oldalnyi olvasás is nagy teljesítmény lenne, csak az hülyén hangzik. Mert persze olvasok: cikkeket, sokszor inkább csak címeket és leadeket, de az más: informálódás, hüledezés, fejcsóválás a napi eseményeken. A szépirodalom sima élvezet, gyönyörködés a nyelven, lebegés a történet fonalán.

  1. Úgy elaludni, hogy jól érzem magam a bőrömben

És, ha mind a kilenc pont teljesülne, akkor valójában a tizedik már egyértelmű.

És nektek mi a 10 pontotok a tökéletes napra?