5+1 fontos dolog, amit tehetsz a depressziód ellen
2016. május 24. írta: redelle

5+1 fontos dolog, amit tehetsz a depressziód ellen

Egy több mint kétezer főt számláló Facebook-csoport tagja vagyok, ahol újdonsült anyukák és kismamák cserélnek eszmét. Kiderült, hogy az Újpalotán magát és másfél éves kislányát a mélybe vető anyuka is tagja volt a csoportnak. Különböző hírek alapján arra lehet következtetni, hogy egyrészt depressziós volt az anya, másrészt magánéleti problémái miatt dönthetett gyereke és saját maga meggyilkolása mellett.

Nem fogok állást foglalni, sem ítélkezni, mert nem ismerem a pontos hátterét és a részletét a történetnek, és azt sem tudom, hogyan lehetett volna megelőzni a tragédiát, de arról mindenképp szeretném megosztani a tapasztalatomat, hogy mivel lehet könnyíteni a terheken a szülés után.

A szülés utáni depresszió sokrétű és nagyon nehéz általánosságokat írni róla. Aki még nem élte át, lekicsinyli a másik szenvedését, sőt, ha már valaki túl van rajta, akkor is hajlamos elfelejteni, milyen mélységekbe tud kerülni az ember abban az állapotban.

Mivel én még nem vagyok olyan messze tőle, visszatekintve adnék pár tanácsot azoknak, akik szenvednek tőle. Ezek közül valamelyik mindig segített átlendülni a legdurvább ön- és közveszélyes gondolatokon is, a legjobb, ha mindegyiket alkalmazod, ha a levertséged már kóros.

depikep.jpg

Aludj!

A depresszió egyik okozója lehet szülés után a kialvatlanság. Elképesztő, eddig ismeretlen mértéket ölthet a fáradtság. Pici baba mellett szigorúan be kellene tartani egy szabályt: aludj, amikor a baba alszik! Ne szégyellj napközben ledőlni, ha egész éjszaka fent voltál, vagy többször felkeltél szoptatni, etetni, vigasztalni. Már húsz perc szundikálás is csodát tud tenni, de nyugodtan aludj addig napközben is addig, amíg a baba sírása fel nem ébreszt. Ha valakinek ez nincs ínyére a környezetedben, akkor kérd meg kedvesen, hogy éjszakázzon helyetted a babával egy-két napot. Utána meg fogja érteni az igényedet.

Panaszkodj, sőt balhézz!

Alábecsültem a panaszkodás jelentőségét, amíg nem készültem ki a szülés után. Nem vagyok egy balhézós típus sem, inkább magamban zsörtölődöm, így aztán egy lehetetlen szituációban borult ki nálam a bili: amikor a kamasz lányom azt a szoknyát húzta fel, amit én akartam aznap. Ezen úgy bepöccentem, hogy végre észrevette magát a család is, és jobban odafigyeltek rám. De ha van egy olyan barát/barátnő a környezetedben, akinek lehet panaszkodni, és nem kell megjátszanod a mintaanyukát előtte, akkor ereszd nyugodtan rá a kínjaidat. Ő meg fogja érteni, és ha tényleg jó barátnő, nem fog ítélkezni. Utána pedig könnyebb lesz, főleg, ha ő is elmondja bánatát, és kiderül, hogy neki is legalább annyira nehéz, mint neked. Erről írtam már nemrég a Mi kell a nőnek, ha anya című cikkemben.   

Kövesd a Redelle blogot a Facebookon is!

Sportolj!

A mozgás köztudottan segít a depresszión, persze pont szülés után van a nőnek a legkevesebb lehetősége sportolni. De már egy rövid, akár negyedórás jóga, torna, egy kis kocogás a babakocsival, vagy egy kültéri felnőttjátszótér rendszeres látogatása kizökkenthet a kilátástalannak tűnő állapotból.

Vegyél sokszor mély levegőt!

Több légzőgyakorlat is alkalmas arra, hogy megnyugtasson. A legegyszerűbb, ha ötször egymás után mélyen be, és hosszan kilélegzel, figyelve mind a be- és mind a kilégzésre. Ez már sokat fog segíteni, ugyanis amíg arra koncentrálsz, hogy ötig számolsz, elvonod a figyelmed a problémákról.

A váltott orrlyukú légzés még hatásosabb, ennek során amíg az egyik orrlyukad befogod a másikon kilélegzel, majd ugyanezen belélegzel. Aztán váltasz, és megcsinálod ezt a másik oldalon is. Mindegyik légzés alatt minimum ötig számolsz. Ezzel a gyakorlattal már a jobb és bal agyféltekét is harmonizálod, érdemes akár ébredés után, még az ágyban alkalmazni. Az anuloma viloma jógában ismeretes pranajáma a váltott orrlyukú légzés haladó változata. Ennek során a pár másodpercig a lélegzet visszatartásával meditatív állapotot lehet elérni, ami tökéletes arra, hogy kiürítsd a gondolataidat. (Az anuloma viloma videós bemutatását megtalálod itt)

Alkoss!

Bármilyen alkotó tevékenység segítségedre lehet a depresszió leküzdésében. Persze erre is meg kell találni az időt, de ha tudsz akár fél órát szánni rá, már terápiás hatást érhetsz el. Rajzolj, írj, költs, szobrászkodj, vagy csinálj valami műalkotást a konyhában, de akár a kötés és horgolás is gyógyír lehet a depresszióra. Ennek hasonló a lényege, mint a légzőgyakorlatnak: a koncentrált tevékenység közben elvonod a fókuszod, és nem táplálod a depressziót negatív gondolatokkal.

Én például írtam a legsötétebb időszakaimban, utána sokkal jobban éreztem magam. Most pedig már furcsa visszaolvasnom, hogy milyen gondolatok gyötörtek akkoriban: Milyen anya az, aki nem szereti a gyerekét?, No filter- Nemkívánatos gondolatok az anyaságról

+1 Kérj segítséget!

Tisztában vagyok azzal, hogy egy mély depresszív állapotban kevés eséllyel hajlandó az ember segítséget elfogadni, és csak nagyon nehezen tudja elhinni, hogy létezik egy naposabb oldal. A cikkben leírt triviálisnak hangzó módszerekből bármelyiket képes vagy alkalmazni, már nagy lépést tettél, de ha észreveszed magadon a depresszió tüneteit, fordulj szakemberhez: vele talán őszintébben tudsz beszélni bajaidról.