5+1 dolog, ha édesszájú vagy, de fogyni akarsz
2016. március 04. írta: redelle

5+1 dolog, ha édesszájú vagy, de fogyni akarsz

Gyerekkoromban (harminc évvel ezelőtt) a négercsók-reklám volt a kedvencem, felnőtt szemmel majdnem érthetetlen, hogy mi tetszett egy gépsoron, amin bemutatják, hogyan készül ez a kétes állagú desszert. Akkoriban teljesen megbabonázott a látvány, ahogy a tömött sorokba kicuppantott habcsókokra a gép ráereszti a csokoládéfüggönyt, mely tökéletesen elfedi a cukros pacákat.   

Igen, édesszájú vagyok, olyan, aki bármilyen napszakban, bármihez enne valami édeset. Aki felháborodik, ha nem elég széles a csokiválaszték a boltban, és ha a desszertként gyümölcssalátát akarnak rátukmálni. Akinek a lekvár a főétkezések része, és bármilyen húshoz is szívesen elfogyasztja, és akinek büntetés, ha egy nap eltelik valami édes nélkül.

„nemcsoda-diéta” című cikkemben azt is leírtam, hogy a szoptatás utáni fogyókúra alatt megvontam magamtól a fehér cukrot, sőt az alternatív változatait is: sem eritriol, se xilitol, se nádcukor, se édeske. Bevallom, ez a része volt a legnehezebb, hisz a szoptatás alatti édességéhség alatt igencsak hozzászokott a szervezetem a mindennapi cukorfogyasztáshoz. A diéta harmadik napján észre is vettem magamon, hogy enervált, rosszkedvű, majdhogynem depressziós vagyok. Arra is hamar rájöttem, hogy mi az oka: az édesség hiánya. Ettől annyira megijedtem, hogy gyorsan ettem egy kocka 70 százalékos étcsokit, és azonnal jobb is lett. De rájöttem, hogy erre a szükségletemre jobban oda kell figyelnem, és olyan alternatívákat beiktatnom az étkezésekbe, melyek kellően kielégítik az édességigényemet.

Találtam öt tökéletes helyettest, ezek megoldást jelenthetnek a fogyókúra alatt, néhány kikötéssel.  

Fahéj

tumblr_inline_n6ody5dmxg1sf7oln.jpg

Ha megszórjuk a zabpelyhet egy kis fahéjjal, akkor még vízzel forralva is tökéletes reggelit kapunk, ami hasonlít gyermekkorunk tejbepapijához. De ha úgy döntesz, hogy ezentúl a reggeli forró italból vonod el a cukrot, akkor is csalhatsz a fahéjjal, akár a kakaó, vagy a kávé – megkockáztatom a fekete teának is ad egy kis édességet ez a fűszer.

Figyelem: a fahéj nagyon intenzív fűszer. Terhesség alatt tilos a fogyasztása!

Aszalt gyümölcsök

Sok diétázónak ez is tiltólistás, mert nagyon magas a cukortartalma. Én azért nem vagyok ilyen vaskalapos: ha minden más cukrot kiiktattunk, akkor a reggelihez nem árthat egy kis aszalt gyümölcs. A lényeg, hogy álljunk úgy hozzá, mint a többi gyümölcshöz, délután, és főleg este már ne fogyasszuk.

Egy kis trükk: ha túl száraz és ragacsos (szinte fogfájdító) a mazsola, áztasd be forró vízbe, hagyd állni, míg megdagad és vegyítsd így zabpehellyel, vagy natúr joghurttal, esetleg túróval.  

Mandula

tumblr_lojhzemhif1qd45ayo1_400.jpg

Az olajos magvak közül a legkedvesebb nekem a mandula, és a dietetikusok szerint is ennek van a legtöbb kedvező hatása. Egy modellválogató műsorban láttam egy diétás trükköt: vízbe kell áztatni és várni pár órát. Így kevésbé hizlal, viszont az ízértékéből nem veszít. A mandulát amúgy a legjobb sótlanul és nyersen fogyasztani. Így még esti nasinak is fogyasztható belőle pár szem.

Rizs-, mandula-, kókusztej

Imádom ezeket az alternatív tejeket, mert természetesen, önmaguk nagyszerűségében édesek. Ha például kávéba tesszük, vagy a fekete teát rizstejben áztatjuk ki, nincs már szükség más édesítésre.

Tuti tipp: ismered a chait? Ez az indiai keverék kardamomot, fahéjat és még egy csomó nagyon finom fűszerrel ízesített fekete tea, amit jellemzően tejjel forralnak. No, ezt is lehet helyettesíteni mandula, vagy rizstejjel. Reggelire édes ébresztőként tökéletes.

Fagyasztott bogyós gyümölcsök

6x4.jpg

Télen fedeztem fel a fagyasztott bogyósokat, amikor szezonálisan nem túl nagy a választék gyümölcsökből. A bogyósokban az a jó, hogy tök édesek, a fagyasztott jellegében, pedig, hogy bármikor elő lehet kapni a frigóból. Erre is vonatkozik ugyanaz, mint a szárított gyümölcsökre, inkább csak reggel, és ne egy egész csomaggal majszolgassuk.

Ha szeretsz pepecselni: a kiolvasztott bogyós gyümölcsöt egy szűrőn passzírozd át, vastag, sűrű levét pedig vegyítheted joghurttal, túróval, sőt sajtkrémmel is: mascarponéval, vagy Philadelphiával.

+1

70 % feletti étcsoki

tumblr_m40xtonbnz1rp1q6vo1_500.jpg

Ezt azért veszem be a sorba, mert pontosan tudom, hogy milyen a csokiéhség. Ha előjön, akkor minden más alternatíva sovány vigasz. Semennyi mazsola, fahéj és mandula nem tudja ilyenkor kiváltani az igazi csokoládét. És nem is kell. Nem fog összedőlni még a legszigorúbb diéta sem, ha megeszel egy kocka, nagyon jó minőségű, magas kakaótartalmú étcsokit (akár kettőt, annál többet úgysem nagyon kíván az ember, ha tényleg elég ét-, és elég jó minőségű a csokoládé). Sőt, azt vallom, hogy ettől pont annyi energiát, jókedvet és motivációt kapsz, hogy tartani tudd a fogyókúrát. A legjobb, ha ebéd után eszel belőle, mert ébresztő hatása is van, így ki lehet vele bekkelni a szervezet paraszimpatikus reakcióját (azaz a tunyulásra való késztetést).  

Kövesd a Redelle-blogot a Facebookon is!