Három dolog, amitől minden nő retteg
2015. június 29. írta: redelle

Három dolog, amitől minden nő retteg

Mialatt anyává válik

Vannak az alapvető parák: megmarad-e az első három hónapban a magzat? Lesz-e szívhang, rendesen fejlődik-e, nem Down-kóros, mozog-e eleget a hasban, nem lesz-e koraszülött, mennyire fog fájni a szülés? Ezek olyan félelmek, melyekkel tényleg minden terhes nő küzd. De ezeken nehéz segíteni. Ám vannak olyanok, amin könnyebb:

Hízás

Sokat foglalkozom a terhesség alatti hízás témájával, azt vettem észre, ez főleg azokat foglalkoztat, akik egy előző terhesség során nagyon sokat híztak (mint én is), és/vagy egész, vagy legalábbis „előző” életük nagy részében küzdöttek a kilókkal (mint én is).

Ezek voltak a legdurvább celeb hízások

Tehát egy filigrán, genetikailag is egy szál bél nő nem fog rettegni a hízástól, sőt talán örül is, hogy kicsit kerekebb, mint egyébként. Persze ők azok, akik alig szednek fel plusz súlyt a kilenc hónap alatt. Másoknál viszont komoly probléma lehet, főleg, ha átlépik az orvosok által javasolt maximum 13 kilós súlytöbbletet a szülés időpontjában. Bár ez a határérték is változó, némely orvos ragaszkodna a 11 kilóhoz, más pedig legyint a 15-nél (és van olyan, aki egyáltalán nem foglalkozik a terhesgondozása alatt álló nő súlyával, ami azonban alapvető hiba, a súlytöbblet ugyanis a magzat egészségére is káros lehet).

depresszio.jpg

A tapasztalat szerint azonban a 11-13 kiló az, ami szinte azonnal le is olvad szülés után: a baba, a méhlepény, a magzatvíz, a szervezetben felgyülemlett víz súlyától ugyanis a szülés pillanatában megszabadul a nő. A többitől viszont már meló, ami a szoptatás ideje alatt ugyancsak problémás: nem lehet úgy sportolni, és étkezni, ahogy akarunk, a baba igényeihez kell alkalmazkodni. Ezért tényleg érdemes odafigyelni az étkezésre terhesség alatt, még ha nagy is a kísértés, hogy végre elengedjük magunkat. A kívánósság viszont nagy úr, amit tudni kell: ha valamire nagyon éhesek vagyunk, akkor annak oka van, de bármilyen íz ez, lehet olyan étkekkel helyettesíteni, melyek kevésbé hizlalnak. Ha édeset kívánunk: akkor inkább gyümölcsökből, mint csokoládéból elégítsük ki az éhséget, ha sós, akkor semmiképp se csipszből és sült krumpliból, hanem inkább egészséges magvakból, amit házilag sózunk, például az igen egészséges Himalája sóval. Ha pedig húst kívánunk hússal, akkor együk azt, de hagyjuk el a köretet, és válasszunk soványabb húsokat.

Nagy dilemma, és nincs is rá – még – tudományos válasz vagy bizonyíték, hogy hizlalnak-e a magzatvédő vitaminok. A nőgyógyászok általában azt állítják, hogy nem, a kismamák tapasztalata viszont egészen más. Sokan panaszkodnak, hogy felfújja őket az a multivitamin, és az is elterjedt, hogy az óriásbébik születésének is a túlzott vitaminbevitel az oka, de mint mondtam, erre nincs konkrét bizonyíték. Ha valaki szedi és észreveszi magán, hogy túlzottan hízik, kipróbálhatja csökkenteni az adagot, vagy egy-két hétig elhagyni, esetleg más márkára cserélni a vitamint. Az is megoldás, hogy korlátozza a plusz vitaminbevitelt arra, ami tényleg elengedhetetlen a babának, ismerve a saját szervezetének igényeit: ilyen a folsav, a D-vitamin (téli terhességnél), C-vitamin, Kalcium és vas. A kötelező vér- és vizeletvizsgálatok során pedig úgyis kiderül, hogy melyekből áll fenn hiány.  

Elvesztett nőiesség

Az alak megváltozása, a súlytöbblet csak az egyik összetevője annak, hogy az anyává válás lelkileg megterhelheti a nőt. A terhességgel járó lemondások akár már a kilenc hónap alatt lehangoltságot okozhatnak, nem beszélve arról, ha állandó rosszulléttel is küzd. Ilyenkor másra nem tud koncentrálni a nő, csak hogy végre elmúljon, így óhatatlanul elhagyja magát: nem tud úgy öltözködni, és úgy megjelenni, ahogy szeretne, az énképe csorbulhat, bizonytalanságot, kétségbeesést okozhat. 

has.jpg

Fontos lenne ilyenkor megszeretni az épp aktuális állapotot. Rosszulléteknél ez nehéz, de attól, hogy utáljuk, nem lesz jobb. A másik lehetőség, hogy bármikor, bármennyi időre is jól érezzük magunkat, akkor foglalkozzunk magunkkal: menjünk el kozmetikushoz, fodrászhoz, mozogjunk, vásároljunk hasméretünknek megfelelő ruhát: ahogy ezt megírtam, a jelenlegi trendek szerint ezt szinte bármelyik ruházati üzletben megtehetjük, nem szükséges méregdrága kismama-holmikat vásárolni, sőt, kimondottan jót tehet a csorbuló énképnek, ha beleférünk a nemterhes ruhákba.

Az is lényeges, hogy ilyenkor ne merüljünk el az önsajnálatba, és főleg ne traktáljuk a párunkat azzal, hogy ugye mennyire elhíztunk, ugye már nem is vagyunk kívánatosak? Ez egy öngerjesztő folyamattá válhat, a férfi nem fog tudni mit kezdeni a helyzettel, mert azt viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy az ő nem – feltétlenül – megy át olyan testi-lelki változásokon, mint a nő, attól, hogy apa lesz.

Múlékony libidó

Az előző kettő dolog beletorkollik ebbe a harmadikba. Ha a terhes nő azon parázik, hogy hízik, és nem érzi magát elég nőiesnek, az nyomot fog hagyni a szexuális életén is. Persze lehet fordítva is, ha a másik fél utasítja el a terhesség alatt a szexet. Ezzel nem nagyon lehet mit kezdeni: el lehet mondani, hogy nem történik semmi baja a babának (hacsak nem veszélyeztetett a terhesség), meg lehet kérdezni a doktort, amikor az apuka is jelen van, vagy lehet neki erről szóló cikkeket mutogatni. Azonban, ha a nőből fakad a terhesség alatti frigiditás, akkor felül lehet vizsgálni, hogy miből fakad? Bár általánosan az terjed el a terhes nőkről, hogy nem csak ételben, de az ágyban is sokkal kívánósabbak, ez nem mindig van így. Valakinek a libidója ilyenkor a béke feneke alatt van. Azonban oda kellene figyelni, hogy ez ne nyomja rá a bélyegét a párkapcsolatra, és ne hanyagoljuk az intimitást a párunkkal, és főleg beszéljünk a szexről. Attól lehet, hogy megjön a kedv, vagy tudunk olyan kompromisszumos megoldásokat – pozíciókat, fogásokat – találni, amitől mindenki jól fogja érezni magát. Igen a baba is!

redelle-izgaga.jpg

Kövesd a Redelle blogot a Facebookon is!