Ezt csináld, ha szenvedsz az álmatlanságtól
2015. június 26. írta: redelle

Ezt csináld, ha szenvedsz az álmatlanságtól

Nem mindegy, hogy mi miatt nem tudsz aludni!

Ha nem bírsz elaludni, annak számos oka lehet. Van, akinél betegséggé fajul az inszomnia, van, akit csak időnként gyötör az álmatlanság, mert alkatilag izgágább, és olyan is, aki tudna aludni, de nem hagyja a gyereke. Mindháromra van megoldás.

audrey-asit.jpg

Inszomnia

Az inszomnia, ha nem múlik el pár hét alatt, krónikus betegségként tartják számon. Aki ebben szenved, csak kineveti a tanácsadó cikkeket a citromfű-teáról, vagy a nyugtató légzéstechnikákról. Általában lelki okokra vezethető vissza, de a stressz, a rossz étkezési szokások és a lenyugvást nem hagyó életmód is okozhatja. ezért fontos szakemberhez fordulni, ha tartósan fennáll az állapot. Ezek előtt viszont érdemes átgondolni, hogy mi lehet az a lelki tényező, ami annyira zavar, hogy nem hagy aludni: rossz párkapcsolat, túl stresszes munkakör, nyomasztó élethelyzet, illetve azt, hogy van-e erőnk, energiánk, lehetőségünk bármennyit is változtatni ezen a helyzeten, és milyen lépést kellene tenni, hogy megszűnjön a zavaró tényező. Az önvizsgálat ilyen időszakban elengedhetetlen, ám igen nehéz feladat.

Időszakos álmatlanság, rossz alvás

Két típusú emberrel találkoztam eddig, amikor arról meséltem, hogy nem ihatok kávét, mert utána két napig nem tudok aludni. Az egyik típus nagyot legyint, és azt ecseteli, hogy ő bezzeg egy vödör kávé után is édesdeden szundikál. Őket viszont nem érinti ez a cikk. A másik típus hasonlóan reagál az ébresztő jellegű italokra. Nekik tilos a fekete, zöld vagy akár a fehér tea, a kakaó, a kóla vagy az étcsoki délután 3-4 óra után. Ők azok az izgágább, érzékenyebb emberek, akik egy frontot megéreznek napokkal előbb, és már kisebb stresszre is álmatlansággal reagálnak. Eggyel jobb helyzetben vannak, mint az igazi inszomniások, és érzékenységüket hasznukra fordíthatják. Náluk nagyon jól beválnak a természetes altató módszerek: a citromfű-tea, a levendulával kitömött párna, a meleg tej mézzel elkeverve, vagy egy fél deci vörösbor elalvás előtt.

Itt találsz még öt dolgot az álmatlanság kezelésére. 

Viszont nagyon figyelniük kell, hogy este már ne csináljanak, egyenek, igyanak izgató, nyugtalanító dolgokat. Az alvásszakértők odáig mennek, hogy már tévézni, olvasni sem szabadna lefekvés előtt, és a kütyüket is messze el kell kerülni, ezek ugyanis olyan impulzusokat bocsátanak ki, melyek nem hagyják lenyugodni az elmét.

Ha nem hagy aludni a gyerek

A harmadik álmatlan kategóriába a kisgyerekes szülők tartoznak, akik bár szívesen aludnának, és jóllehet semmi problémájuk nem lenne az elalvással, viszont a csemete nem hagyja őket. Ez világméretű probléma, ezért a Youtube-on számos egyperces videót találunk különböző módszerekkel, amivel el lehet altatni a babát, illetve különböző Supernanny-s műsorokban tanítják a szülőket arra, hogy mit csináljanak, ha éjszaka átmegy a gyerek, és nem hajlandó egyedül aludni.

Ezeken kívül is van még egy nagyon hasznos tanács, amit a Bahamákon tanultam, amikor a terhesjóga-oktatói kurzuson vettem részt. A tanáraink lelkünkre kötötték, hogy a kismamáknak feltétlenül tanítsunk meg egy mantrát még szülés előtt. Így szól: „Akkor alszom, amikor a gyerekem alszik”. Szimpla szabály, mégsem olyan könnyű betartani, a legtöbb anyuka ugyanis, ha végre elalszik a gyerek napközben, elkezd a háztartással foglalkozni, vagy intézkedni. Ez hiba: ha ezeket az időszakokat az anyuka is pihenésre használná, akkor az éjszakázást jobban bírná. Ez tehermentesítheti a család többi kényszerből nem alvó részét, például párját, akinek általában nincs lehetősége a napközbeni nyugodt időszakokat kihasználni, ha dolgozik. Ha ráállunk azonban a baba ritmusára, mindenki fittebb marad, és azokra a bizonyos teendőkre is több energiát tudunk fordítani. És ehhez azt is érdemes tudni, hogy már 20 perc szundikálással nagyon sokat nyerünk, de ha másfél órát tudunk szánni rá napközben, azzal pótolhatjuk az éjszakázást. 

Kövesd a Redelle blogot a Facebookon is!