Vigyázat, a Szelfi depressziót okoz és nagyon veszélyes a népszaporulatra!
2015. június 19. írta: redelle

Vigyázat, a Szelfi depressziót okoz és nagyon veszélyes a népszaporulatra!

Az RTL2 műsorától az ember kedve elmegy az élettől, de a gyerekvállalástól biztos - kritika

A gyerek nyűg, a gyerek csak bömböl, a gyerek akadályoz, a gyerek boldogtalanná tesz. Értem, hogy a reklámokban és a közösségi oldalakon magunkról sugallt családkép sem az igazi, de ez – remélem – a másik véglet. A Szelfi című dokureality egy jó ötlettel indult: viszonylag híres emberek kezébe kamerát adnak, akik mindenféle stáb, világítás, állandó sminkes nélkül mutatják be az életüket, nagyon-nagyon közeli szögből.

szelfi-greta.jpg

Valós, igen kemény sorsokat ismerhetünk meg: a hiperkarmás Bérczesi Robi drogmentes időszakáról, Puzsér Róbert bírósági kálváriájáról Hajdú Péter becsületsértési pere miatt, de szülői, és leendő anyai szemmel Horváth Gréta, a szebb napokat látott Unique páros (Völgyesi Gabi és Kovacsics Ádám), és Ada élete lehet igazán érdekes: ők a gyerekes szelfizők. Egy szépségversenyből ismert Horváth Gréta épp a forgatás alatt válik csecsemőjét egyedül nevelő anyává. A zenész Völgyesi-Kovacsics párosnak két három év alatti fia van, az RTL-es műsorvezető, régen Vivás Ada pedig az iskoláskorú ikerpárral már évek óta egyedül, szingliként gyűri a hétköznapokat.  

szelfi-osszkep.jpg

A nyomasztó hatáshoz biztos hozzátesz a szűrő is, amit használnak. A kamera egy fakó a szelfivilágot filmez, de a nyári időpontban sugározott téli-koratavaszi, nagykabátos hangulat is borzasztóan lehangoló. Ehhez a háttérhez jönnek a nyúzott arcok, az állandó veszekedések, a problémák, ami már túlmutat azon, hogy a celebeknek sem mindig áll a világ. Az esetleges szép pillanatokat valami alapvető boldogtalansággal és kilátástalansággal itatják át a nagyon közeli felvételek, a karikás szemek, meg az is, hogy az RTL2 úgy döntött, hogy tényleg csak a kínra koncentrál. A Barátok közt bűnügyekkel tarkított, az Éjjel-nappal Budapest minden részre jutó legalább egy bunyózásra, cicaharcra koncentráló forgatókönyve után ez a tévés lejtmenet következő, pokoli állomása. A Szelfi láttán pedig hirtelen felrémlik a hetvenes években forgatott Családi tűzfészek című film, ami a dokureality-k szocialista őse: egy kisgyerekes munkás család életét mutatja be, anyóssal, apóssal egy fedél alatt. Tarr Béla 1979 borzalmas remekműve azonban csupán egy estés élmény, és valóban kötelező a magyar filmes irodalomban, még, ha depressziót is okoz.

 

A Szelfi viszont minden este jelentkezik. 

Nem tudom, mit szólhat egy vérbeli KDNP-s a Szelfihez? A példás négy gyermekes családmodellhez képest ugyanis már kettővel is merő szenvedés az élet, ezt látjuk a Völgyesi-Kovacsics házaspáron, akiknek a párkapcsolata a lejtőn, mindketten alkotói válságban szenvednek, a 38 éves, jogászként végzett, de énekesként híres Völgyesi közben a nőiességét is gyászolja, anyarobotként él, és csak azt teszi egy pillanatra boldoggá, ha megszabadul a gyerekeitől, de akkor is csak ideig-óráig. Egy alkalommal például, amikor kettesben mehetnek végre vacsorázni, először az étteremválasztás okoz konfliktust, aztán az asztalnál tör ki könnyekben Völgyesi, mert valahogy ez a kis boldogság sem az igazi számára. Egy másik alkalommal egy fogadásra szabadulnak ki, ahol secperc alatt becsittent, tetszeleg, és tombol feszélyezett férje mellett, aki már láthatóan nem vonzódik nejéhez. Mindezt viszonylag tehetősen, a családi házas, szép kilátásos, dizájner berendezéses háttérből. Jó látni, hogy az anyagi biztonság nem boldogít? Nem.

Horváth Gréta a gazdagok és szépek celebkategóriája közül az utóbbit meríti ki, a szép vonások azonban hamar eltorzulnak, a férje épp egyedül hagyja pár hónapos gyerekükkel. A központi téma egyelőre, hogy hogyan állítsák helyre a kapcsolatot, ám sok hajlandóságot nem látni a görög származású apukán, akinek legfőbb kifogása, hogy felesége nem csavarja vissza a fogkrémre a kupakot. Amúgy megoldás lehetne erre egy pumpás fogkrém-adagoló, de hiába, a hajszárítót sem rakja a helyére a nő, aki a békülési kísérlet során is csak szapulja a férjet: dobozember vagy, nem figyelsz rám, kizársz az életedből. Nem ártana elolvasnia egy a párkapcsolati segítő könyv bevezetőjét, ez ugyanis minden kapcsolat alapja: ha békülni akarsz, ne azzal kezdd, hogy szidod a másikat!

A kisgyerek jelenléte Gréta esetében is inkább nyűgnek, mint boldogságnak tűnik: nem hagyja sminkelni, sír, hadonászik. A nőnek semmi ideje magára, kapkodva próbál rendet rakni, porszívózni, teregetni, oly hirtelen szakadt a nyakába az anyai szerep.

Ada már gyakorlott anyuka, nem rest felemelni a hangját, két iskolás gyerekének a fejét simán leordítja miközben szelfizik. Emberi és őszinte, ezzel lehetne dicsérni a beállításokat, ha nem lenne közben olyan művi és affektáló a nő, aki már több mint egy évtizede megszokhatta volna a kamera jelenlétét műsorvezetői karrierje alatt. A szelfizés viszont úgy látszik kemény dió.

szelfi-ada2.jpg

Pár snitt után világossá válik, hogy miért szenved a pasiktól, és miért olyan nehéz találnia partnert maga mellé: miért akarna valaki egy olyan nőt, aki nem tud természetesen viselkedni? „Véletlenül” épp a szakítós számra talál rá a kocsiban, és vinnyogva hívja barátnőjét, hogy dráma van, majd amikor a tök normális, jóképű, kedves Máté meghívja magához Stuttgartba, akkor is csak a pofákat vágja, és nevetségesen viselkedik. Rögvest tárcsázza fiait a férfi jelenlétében, kihangosítva adja elő a jófej anyát, szerencsére árnyalja a képet az ikrek apja, mert amikor Ada őt is a telefonhoz parancsolja, fagyosan válaszol, egyáltalán nem kíváncsi arra, hogy mit akar mondani neki gyerekei anyja. Na, csá! Máté, menekülj!

szelfi-ada.jpg

Rejtély, hogy az RTL mire akar kilyukadni ezzel a műsorral? A plakátkampányról lerí a dráma: Völgyesi Gabiék hanyatló kapcsolatát, Ada kétségbeesett pasivadászatát egy-egy kiragadott mondattal harangozzák be, a június 9-e óta vetített negyven részes dokumentum pedig nem hogy happiendet, de valami kis feloldozást sem ígér ebből a kilátástalanságból, és akkor még nem beszéltünk Bérczesiről, akinek minden mozdulatát az határozza meg, hogy most épp hiányzik-e a drog, vagy tompul a vágy.

34 hetes terhesen nézve például inkább rettegés fog el attól, hogy mi lesz, ha kibújik az amúgy várva várt gyerekem: állandó hiszti, romokban heverő párkapcsolat? Nem maradhatnék örökre terhes és gondtalan? Most már kénytelen vagyok megszülni, de hogy mikor jöjjön a következő baba? A Szelfit elnézve inkább soha.

Kövesd a Redelle blogot  a Facebookon is!