5 dolog, ha állandóan görcsölsz
2015. június 09. írta: redelle

5 dolog, ha állandóan görcsölsz

Vigyázat: szentségtörő tartalom!

Görcsölés, vérzés? Bármilyen orvoshoz megyünk a terhesség alatt, ezt megkérdezik, a kismama pedig retteg tőle. A kettő közül a görcsölés, ami sokkal nehezebben körülírható, számos oka lehet, és nem is minden esetben jelent rosszat. Az első hónapokban például menstruációs, feszülő érzéssel jár, ahogy nő a méh. Valakinél rövidebb, 10 perc alatt elmúlik, valakinél viszont akár órákon keresztül is fennáll heteken át. Nincs ok aggodalomra, ha nem gyanúsan ritmikusan visszatérő ez az érzés, vagy, ha mérhető a görcsök között eltelő idő, ami tényleg előrejelezheti a vetélést az első trimeszterben, vagy egy koraszülést a későbbiekben

A második és harmadik trimeszter jellemző görcsölése a has keményedése, erre főleg azok panaszkodnak, akiknek stresszes, vagy fizikailag megterhelő a munkájuk. A háziorvos, a nőgyógyász és a védőnő általában Magne B6-ot, vagy a Magnerot tablettát ajánl, az adagolást viszont egyénileg lehet beállítani, napi 5 tablettánál többet állítólag nem szabadna bevenni, de aki nagyon szenved ettől a görcsöléstől, annak nem fog megártani 6 tabletta sem.

Ám vannak egyéb módszerek a görcsölés megszüntetésére, avagy enyhítésére.

  1. Ital: vörösbor (psszt!)

Lehet, hogy főbenjáró bűn, ha ezt tanácsolom, de az az igazság, hogy az alkohol lazító hatása tökéletes ellenszere a görcsölésnek. De ha már iszunk, akkor válasszunk olyat, aminek egyéb pozitív hatása is van a terhességre és a babára, ilyen a jó minőségű vörösbor, mely egyben vérdúsító is. A mérték is lényeg: akinek amúgy tökéletes a vérképe, csak akkor igyon egy decilitert, amikor érzékeli a görcsölést, de naponta csak egyszer, esetleg kétszer fél decit. Akinek a vére miatt is kell, beiktathatja a diétájába, minden másnap, étkezéshez maximum egy decit.

redwine.jpg

Van más lazító ital is, mely hatásos lehet, ilyen az álmatlanságról szóló Redelle-cikkben már említett citromfű, vagy levendula tea.

  1. Étel: mák

A mákot megpróbálták kitiltani a polcokról, szerencsére Magyarországon nem sikerült. A nyugtató hatását nem lehet elvitatni, nem hiába készülnek a mákgumóból az opiátok. Nyugalom, a mákszemek elfogyasztása nem drogozás, viszont a lazítás mellett ugyancsak alkalmas a vashiány kezelésére. Keverjünk el egy-két teáskanál darált mákot mézzel elkeverve, és fogyasszuk naponta kúraszerűen. Ha ez így unalmas, akkor keressük meg a város legjobb rétesezőjét, és együnk mákos rétest.

poppyseed.jpg

  1. Mozgás: séta

Ha valaki egész nap rohangál, és azért (is) görcsöl, az ugorjon rögtön a következő pontra. Egyébként azonban a rossz testhelyzetben eltöltött idő, az irodában ücsörgélés sem használ a görcsöknek. A sétálás segíthet, főleg, ha lassú és kényelmes, céltalan és természetes környezetben történik. Azoknak főleg kötelező, akik hajlamosak vizesedésre, és a nagyon kellemetlen, izgága-láb szimptómában szenvednek.

walking.jpg

  1. Testhelyzet: gyermekpóz

A jóga tökéletes mozgásforma, ha lazításra van szükségünk, a ha-tha jóga lényege például, hogy minden ászana után lazítani kell, innen az elnevezés: ha=nap, tha=hold, ami a napszakok ellentétének szimbólumát használja. A görcsölés esetén viszont hagyjuk a kitartásokat, és koncentráljunk a relaxációs pózokra. A gyermekpózt (balászana)  földön térden ülve lehet elvégezni, minél nagyobb a has, annál nagyobb terpeszbe helyezve térdeinket. Helyezzük a fenekünket a sarkakra, és hajoljunk előre, eresszük le homlokunkat a talajra, a karokat nyújtsuk ki a fejünk felett (így gerincnyújtó hatása is van), majd tegyük homlok alá, vagy lazán nyújtsuk hátra hosszában a test mellett, felfelé néző tenyérrel. Pihenjünk így, ameddig jól esik: a homlok és a talaj érintkezése különösen ellazít!

extended-child_s-pose.jpg

  1. Stresszkezelés: egyszerűsített harmonizáló légzés

Érdemes felülvizsgálni lelkiállapotunkat: vajon pszichésen is jellemző-e ránk, hogy rágörcsölünk a vélt vagy valós problémákra? Ha képesek vagyunk önvizsgálatot tartani, és könnyebben venni a dolgokat, lehet, hogy máris megszűnik a testi görcs. Ezt azonban nem minden esetben teszi lehetővé az életformánk. Ha semmiképp nem tudjuk kiküszöbölni a stresszt, még tudjuk csökkenteni, vagy enyhíteni. A napot például kezdjük az álmatlanságnál is bevetett anuloma vilomával, nagy hangsúlyt fektetve a váltott orrlyukú légzés harmonizáló hatására. Napközben is szánhatunk rá egy-két percet: fogjuk be egyik orrlyukat, lélegezzünk mélyen hasba, fogjuk be ezt az orrlyukat, és a másikon fújjuk ki a levegőt, hosszan, amíg ki nem ürül a tüdő. Ezen az orrlyukon lélegezzünk be, majd fogjuk be az orrlyukat és fújjuk ki a másikon. Ez lenyugtat, és kiegyenlíti a két agyféltekét: hirtelen elszáll a düh, a problémáktól is távolabb kerülünk. Netán a haskeményedés és a görcs is elmúlt?

Kövesd a Redelle blogot Facebookon is!