5 tipp reflux ellen
2015. június 02. írta: redelle

5 tipp reflux ellen

A várandósság egyik, sokak számára váratlan mellékhatása lehet a reflux, a gyomorégés, ami folyamatos diszkomfortérzéssel jár. Ha nem akarsz gyógyszert szedni, van más segítség. 

Sokszor halljuk, hogy milyen pejoratív a magyar nyelv és illene inkább várandósságnak nevezni a terhességet. Aki azonban tapasztalta már az áldott állapot mellékhatásait, megérti, miért mondjuk magyarul, hogy terhesek vagyunk. Az összes szépségével együtt ugyanis számos olyan fizikai terhet tapasztalhatunk, amit amúgy nem: ilyen a reflux.

A nyelőcső-záródási probléma, a savtúltengés persze nem csak terhesség idején jelentkezik, de a gyomrot feljebb szorító méh megnövelheti az esélyét. Aki hajlamos a refluxra, már a negyedik hónaptól szenvedhet tőle: fáj, éget a nyelőcső, a gyomorból állandó diszkomfortérzés jelentkezik, az ételek feldolgozásából keletkező sav rosszabb esetben bűzös szájszaggal jár, marja a fogakat.

Vannak gyógyszerek, melyeket terhesség alatt is lehet szedni – ezeket azonban csak receptre lehet kapni. Én szeretnék azonban természetesebb ellenszereket ajánlani, melyeket akár együtt bevetve le lehet küzdeni ezt a nagyon kellemetlen mellékhatást.

1. Ital: Citromos víz

Vannak abszolút tilos italok és ételek, ha refluxszal küzdünk, de egyedileg nagy különbségek is lehetnek. Vitáznak például, hogy a citrom segít, vagy előidézi, javaslom: próbálja ki. Reggel csavarjon bele pár szelet citromot langyos vízbe és igya meg. Sokan esküsznek rá, a pro érvelők szerint ugyanis a citrusos gyümölcs leve a gyomorban lúgos hatást fejt ki. A langyos víznek is van jelentősége: a túl hideg és túl forró ételek és italok ugyancsak savat képeznek.

reflux-lemon.jpg

Ha már régebb óta küzd refluxszal, és vagy a citromos víz hatását nem érzékeli, keverjen bele egy kávéskanál szódabikarbónát.

Sokan esküsznek a patikában kapható Salvus vízre, még ha kellemetlen is az íze. Ezt is szobahőmérsékleten kell tartani és úgy kortyolni: leghatásosabb, ha étkezés előtt fél órával megiszunk belőle egy-másfél decit, egy hét után már érezhető a hatása, ha kúraszerűen fogyasztjuk.

Tilos italok: kávé, fekete tea, szénsavas italok, cukrozott, joghurtos italok.

2. Étel: Zöldek

A reflux étkezés után azonnal jelentkezik, főleg nehezebb, húsos, szaftos ételek támadják a nyelőcsövet és nyomják a gyomrot, de már egy kis tejföl is kikezdheti, a fehér kenyér, a cukrok pedig ugyancsak ellenséggé válnak ebben az időszakban. Érdemes beiktatni két-három napos fehérjediétát: lemondani a húsról, sajtokról, hüvelyesekről. A zöldsaláta, és a zöld színű zöldségek ilyen időszakban tökéletes helyettesítők: a könnyű étel lúgosító, megkönnyebbül tőle a szervezet. Az esti étkezésnél kifejezetten ajánlott, lefekvés előtt ugyanis még inkább figyelni kell, hogy mit nyelünk. A vajakat, vajkrémeket és margarint is iktassuk ki, és használjunk olíva- vagy más olajokat az ételek elkészítéséhez. Péksüteményekből, köretekből a teljes kiőrlésűt válasszuk, de ezekből is azokat, melyeket nem dúsítanak cukrokkal!

reflux-salad.jpg

Tilos ételek: junk food, kész- zacskós ételek, vörös húsok, paradicsomszósz, olajban sült ételek, fehér kenyér és bármi, ami fehér lisztből készül, tejföl, zsíros sajtok, vaj, sós rágcsálnivalók, olajos magvak.  

3. Mozgás: „gyomornyújtás”

A jóga mindenre megoldást nyújt, a terhesség alatt (a 12. hét után) pedig az egyik legtökéletesebb mozgásforma: kíméletes, de közben mélyreható és számos várandóssággal együtt járó problémára kínál megoldást. Reflux esetén a felfelé nyújtózások segítenek, melyek kiemelik és helyet teremtenek a gyomornak. Akár álló vagy ülő helyzetben karnyújtásokat végzünk, már segítünk magunkon.

reflux-yoga1.jpg

Imádkozó kéztartással nyújtsuk a kart, nézzünk felfelé és tartsuk ki minimum 10 másodpercig. Fokozatosan növeljük 20-30 másodpercre a kitartást.

Tilos: Reflux esetén ellenjavallt minden fordított testhelyzet: az amúgy terhesség alatt is nagyon jótékony gyertyaállást savtúltengés esetén hanyagoljuk, de még a fordított V is kellemetlenséget okozhat.

4. Testhelyzet: a függőlegestől a lejtőig

Nem mindegy, hogy milyen testhelyzetben töltjük el az éber, illetve az alvó órákat. Vízszintesben a gyomorsav még könnyebben visszajut a nyelőcsőbe és a szájüregbe, ezért emeljük meg a felsőtestet, amikor lefekvéshez készülünk. Ha ülünk, mindig figyeljünk az egyenes testtartásra, a görnyedéssel még inkább összenyomorgatjuk a gyomrot.

reflux-yoga2.jpg

5. Stresszkezelés: jógi légzés

A reflux sokszor felerősödik, ha stresszes helyzetbe kerülünk. Ezt persze nehéz elkerülni: a hétköznapokban bármikor történhet valami, amin felidegesítjük magunkat. A stresszmentes élet tehát délibáb, arra kell törekedni, hogy minél gyorsabban kezeljük azokat a szituációkat, ami idegeskedéssel jár. A stressz legegyszerűbb és leggyorsabb ellenszere a helyes, nyugtató légzés: álljunk meg egy pillanatra a stresszes helyzetben és kényszerítsük magunkat a mély belégzésekre és a hosszú kilégzésekre. Ilyenkor több szinten segítünk magunkon: tudatosítjuk a stresszt, ez már maga enyhítheti a gyomorideget. A légzéssel lenyugtatjuk magunkat, öt mély be- és kilégzés után például megszűnik, vagy enyhül a gyomorremegés, és amint képesek vagyunk a légzésre irányítani a teljes figyelmünket és elvonni az energiát a stresszes „témáról”, könnyebben találunk megoldást rá, akár ki is olthatjuk a stresszt.

A jógi légzésen túl, ami a mély, hasi légzést, és a tüdő teljes kiürítését jelenti, használható egy harmonizáló pranajáma: az anuloma viloma, mely váltott orrlyukakon történik, a légzésvisszatartás során növelhető a koncentráció, a kilégzés elnyújtásával pedig tökéletes lenyugvást érhetünk el.

Ha akarsz több ilyen cikket, kövess Facebookon is!